For en tid siden leste jeg en artikkel i bladet Spesialpedagogikk, som var skrevet av Turid Utgaard og Bjørgulf Høigaard.Begge jobber som rådgivere ved Bredtvet kompetansesenter, en av enhetene innenfor det statlige spesialpedagogiske støttesystemet.
I skolehverdagen er det stadig flere elever med lese- og skrivevansker som benytter datamaskin. De fleste elever med slike vansker får datautstyret formidlet via hjelpemiddelsentralen. Utlånet av disse maskinene er finansiert av folketrygden.
Bredtvet kompetansesenter har møtt brukere med både gode og dårlige erfaringer når det gjelder bruk av IKT som lære- og hjelpemiddel.Det at noen har dårlig erfaring kan være mangelfull kompetanse rundt elevene i bruk av IKT i undervisningen.
En undersøkelse som kompetansesenteret har gjort, viser at mangelfull opplæring var en nesten like stor årsak som manglende tilgang på program- og maskinvare for å kunne utnytte fullt ut de muligheter IKT representerer.
I min jobb som lærer, har jeg erfart hvor viktig det er å bruke IKT- baserte lære- og hjelpemidler.Dette forutsetter økt kunnskap på ulike nivåer i systemet om hvilke muligheter som finnes og hvordan de kan brukes. På Norsk2 studiet er det bra at vi får god opplæring i bruk av IKT.
Men er det noen som har erfaring med IKT-baserte lære-og hjelpemidler til f.eks. dyslektikere? Fungerer det bra og er det god nok opplæring i bruk av IKT i tilrettelagt undervisning?
Hører gjerne fra dere.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar