søndag 11. november 2007

IKT og norsk på barnetrinnet. Dekker norskverkene målene etter læreplanen av 2006?

Da den nye læreplanen skulle innføres fikk alle forlagene det travelt med å produsere nye lærebøker. Til skolene kom det ene prøveeksemplaret etter det andre. Siden jeg er lærer på småtrinnet var det bøker for 1.-4.trinn som var mest interessant for meg. På vår skole ble det bestemt at vi skulle velge et verk som heter Tuba Luba. Dette verket dekker målene i den nye planen og er godt likt av både elever og lærere.

For noen dager siden skulle jeg lete etter noen ekstra oppgaver om substantiv, og da fant jeg ei bok som jeg fikk lyst til å studere nærmere. Den har på en interessant måte tatt for seg hvordan elevene skal bli fortrolig med IT. Boka heter Agora og er utgitt på Gyldendal Forlag 2006.

På 3.trinnet starter IT-opplæringa i Agora med å bli kjent med tastaturet, finne ut hvor punktum, spørsmålstegn og komma er. Deretter skal elevene finne ut hva de skal trykke på for å få @.
Skal også bli kjent med å skrive leselogger og å lese andre sine logger på nettstedet: www.barnelitteratur.no. Sende e-post til venner eller familie er også tatt med.

Det er sikkert mange andre norskverk som på en grei måte innfører den første IT-opplæringen.
Er det noen som kjenner til slike verk tar jeg svært gjerne i mot tips!




Ingen kommentarer: