lørdag 26. april 2008

IKT som lære - og hjelpemiddel.

I grunnutdanninga i skolen er det til enhver tid ca.30000 - 40000 elever som på grunn av lese - og skrivevansker har fått tildelt en PC fra hjelpemiddelsentralen.

Bredtvet kompetansesenter gjennomførte i 2004-2006 en kartlegging, som viste at ca.95% av lærerne ikk var kjent med de mulighetene som IKT representerer for elever med lese -og skrivevansker.

Dette viser hvor viktig det er med informasjon og opplæring for lærerne om hvordan de kan bruke IKT som lære - og hjelpemiddel. Med IKT blir informasjon og fagstoff mer tilgjengelig. For mange bedres muligheten for læring og for å få vist fram kunnskaper og ferdigheter. IKT som lære - og hjelpemiddel i opplæring kan gi flere elever leselyst, skrivelyst og lærelyst!

Når det i norskfaget benyttes IKT som læremiddel, er det i hovedsak opplæring med øvingsbaserte dataprogrammer for å trene lese - og skriveferdigheter. Eksempel: Drillpro og Lexia. I gode øvingsbaserte dataprogrammer er det mulig å tilpasse og lage oppgaver til den enkeltes vansker og behov. Det er lærerens oppgave å velge ut egnet dataprogram og tilrettelegging for bruk.

Ved bruk av IKT - baserte lære - og hjelpemidler kan elever med store lese - og skrivevansker bli mer selvstendig og fungere bedre i vanlig klasse. De kan tilegne seg mer fagstoff på egen hånd. Bruk av IKT fremmer betydningsfull mestring.

Opplæring for lærere i hvordan vi skal bruke IKT som lære - og hjelpemiddel, tror jeg varierer fra kommune til kommune.

Tar gjerne i mot tips om hvordan dette fungerer i din kommune/skole.

Noen nyttige nettsider:
http://www.skolelydbok.no
http://www.nordmedia.no
http://www.skolenettet.no
http://www.utdanning.no/laering

Ingen kommentarer: